Agenda

Voortgezet Onderwijs: Effectieve leerling besprekingen hebben zichtbaar effect  [BIO 4,5,6,7/SBU-7 uren]
19 november 2018


Let op: Dit is een specifieke training voor het VO!



"Bij passend onderwijs hoort een effectieve leerlingbespreking. Wat is daar nog veel winst te halen".



Denk nog eens terug aan je laatste leerlingbespreking. Is er tijdens de bespreking recht gedaan aan de leerling, de klas, aan de docenten en aan de ouders. Bij effectieve leerling besprekingen worden signalen van gedrags- en leerproblemen omgezet in afspraken over het handelen van leerling, ouders en docenten.   Leerlingbespreking worden op scholen heel verschillend ingevuld. Niet alleen de bespreking maar ook de voorbereiding en de acties en evaluatie zijn van essentieel belang.  Zeker niet altijd heeft de bespreking van de leerling tot resultaat dat er ook zichtbaar wat verandert bij de leerling. Ook kan een bespreking frustratie opleveren bij de mentor en vakdocenten. Bij een effectieve leerlingbespreking dient er aandacht te zijn voor de leerling en zijn ouders, de mentor en de vakdocenten.  Effectieve leerling besprekingen leiden tot actie en kenmerken zich door: regelmaat, systematiek, betrokkenheid, actualiteit en perspectief. Na deze praktijktraining weet je:



- Wat nodig is voor een effectieve leerlingbespreking

- Hoe je een leerlingbespreking kunt leiden

- Wat je persoonlijke aandachtspunten zijn en wat aandachtspunten zijn voor de school. 




Trainer: Leendert van Genderen/Ivo Mijland (overzicht van alle trainers)
Voor wie: Geschikt voor iedereen in het VO die te maken heeft met leerling besprekingen; vakdocenten, mentor, teamleiders en zorgfunctionarissen.

Inclusief het boek Nieuwe praktijkgids Leerlingbesprekingen( Inge Hummel)

Kosten: € 225,00 (2018)
Inschrijven: Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier voor de Landelijke Praktijktrainingen®.



Basisonderwijs: Effectieve leerlingbesprekingen hebben zichtbaar effect  [Bio 4,5,6,7 en SBU: 7 uren]
21 november 2018


Let op: Dit is een specifieke training voor het BO!



"Bij passend onderwijs hoort een effectieve leerlingbespreking. Wat is daar nog veel winst te halen".



Bij effectieve leerlingbesprekingen worden signalen van gedrags- en leerproblemen omgezet in afspraken over het handelen van leerlingen, ouders, leerkrachten, leerlingbegeleiders en de IB-er.



Effectieve leerlingbesprekingen leiden tot constructief handelen en kenmerken zich door: regelmaat, systematiek, betrokkenheid, actualiteit en perspectief. Naast de besprekingen zijn juist ook de zorgvuldige voorbereiding, de opbrengstgerichte acties en de evaluaties van essentieel belang in het systeem van leerlingen volgen. 



In deze training benaderen we deze leerlingbesprekingen vanuit een contextuele visie. Daarbij neemt de invloed van de verbinding tussen de context op school én de context thuis een belangrijke plek in bij de ondersteuning van elk kind in de school.



Zeker niet altijd heeft de bespreking van de leerling tot resultaat dat er ook zichtbaar wat verandert bij de leerling. Dan is er meer nodig in de samenwerking tussen thuis en school om te komen tot de kern van de problemen. Vanuit contextuele thema’s kijken we hoe die gedeelde verantwoordelijkheid een passende plek krijgt in het bespreken van leerlingen.



Daarnaast worden in een leerlingbespreking de begeleidingsbehoeften van de leerkrachten of leerlingbegeleiders besproken. Dit vraagt om een professionele houding van de IB-er om leerkrachten effectief te begeleiden in het reflecteren van eigen handelen en versterken van opbrengstgericht werken en persoonlijke attitude.    



Een training waarin de contextuele attitude binnen leerlingbesprekingen centraal staat!



 




Trainer: Esther Bressers (overzicht van alle trainers)
Voor wie: Geschikt voor iedereen in het BO die te maken heeft met leerling besprekingen.

Inclusief het boek 'Naar nog effectievere leerlingbesprekingen' (M.Scholvinck en W.Meijer)

Kosten: € 225,00 (2018)
Inschrijven: Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier voor de Landelijke Praktijktrainingen®.



Succesvol werken met sociale vaardigheden in school  [BIO 2 ,6 en 7, SBU=32 uren]
28 november, 12 december 2018 & 16 januari, 30 januari, 20 maart 2019

"Deze training staat al sinds 1999 op onze agenda. Met elk jaar louter enthousiaste reacties."


 



Een deel van de leerlingen op elke school kampt met een tekort aan sociale vaardigheden en is minder weerbaar. Soms komt dat tot uiting in onaangepast of grensoverschrijdend gedrag. Een andere keer vallen deze leerlingen juist helemaal niet op, of zijn angstig, stil of teruggetrokken. Het zijn veelal leerlingen met onvoldoende zelfvertrouwen, eigenheid, zelfafbakening en zelfvalidatie. Op veel scholen is het vanzelfsprekend om deze groep leerlingen een groepstraining 'Sociale vaardigheden of Sociale weerbaarheid' te laten volgen. Een belangrijk doel van deze begeleiding is ook de rol en betekenis van ouders bij de sociaal-emotionele ontwikkeling en het gedrag te onderzoeken. Dit vraagt om een trainershouding vanuit contextueel perspectief. 



Deelnemers leren in deze praktijktraining hoe leerlingen te diagnosticeren voor een training op school, hoe een training methodisch te geven in passende samenwerking met ouders en deze te borgen binnen de school. Het ontwikkelen van een persoonlijke trainersattitude staat daarbij centraal!




 




Trainer: Esther Bressers (overzicht van alle trainers)
Voor wie: leerkrachten, intern begeleiders, mentoren, leerlingbegeleiders die opgeleid willen worden tot “Trainer sociale weerbaarheid” voor leerlingen in het VO en bovenbouw PO

Inclusief voor iedere deelnemer het handboek 'Training Sociale vaardigheden' ( Esther Bressers en Kim Oonk)

Kosten: € 1.100,00 (2018)
Inschrijven: Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier voor de Landelijke Praktijktrainingen®.



De macht van machomannetjes in school!  [Bio 1, 2, 6 en 7 SBU=7 uur]
28 november 2018


"Een dag om niet snel te vergeten: humor en inzicht gingen nog nooit zo mooi samen."



Ze intimideren je, bedreigen je, lachen je uit en maken je klein. Bitches en macho's! Leerlingen die voortdurend over grenzen gaan, nauwelijks gezag accepteren, nooit verantwoordelijkheid lijken te nemen voor hun daden. Als je boos op ze wordt, geven ze een grote bek. Kent u zulke leerlingen? Dan is deze eendaagse training een prachtige uitdaging om deze leerlingen anders te leren benaderen. Een training die uitnodigt om de destructieve assertiviteit van deze leerlingen te beantwoorden met een krachtige, respectvolle, constructieve basishouding. Door de vele concrete tips en een theoretische uitwerking van het waarom van 'bitch- en macho-gedrag' krijg je (hernieuwd) vertrouwen om een ontmoeting aan te gaan met deze groep leerlingen. Let op: deze training is meestal binnen enkele weken volgeboekt.




Trainer: Hans Kaldenbach (overzicht van alle trainers)
Voor wie: iedereen die met jongeren werkt

Inclusief het praktijkboek 'Machomannetjes, 99 tips om de straatcultuur terug te dringen uit uw school' (Hans Kaldenbach)

Kosten: € 395,00 (2018)
Inschrijven: Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier voor de Landelijke Praktijktrainingen®.



Stop pesten effectief   [BIO 1, 2, 5, 6 en 7 SBU=14 uren]
4 december, 18 december 2018


"Een uiterst effectieve kijk op een complex probleem. Mooi dat niet de feiten centraal staan, maar de verlangens van alle betrokkenen."



Op alle scholen in Nederland wordt er gepest. Ruim 10 procent van de schoolgaande jeugd geeft aan regelmatig, soms zelfs stelselmatig en in enkele gevallen zeer ernstig gepest te worden. In 2015 kwam op voorspraak van de onderwijsinspectie de pestwet. Scholen stellen anti-pestcoördinatoren aan. Er is op elke school een pestprotocol. Alles wordt er aan gedaan om pesten te stoppen. Alle (verplichte) maatregelen hebben helaas geen positief resultaat op de cijfers. Pesten houdt er niet mee op. Ortho Consult werkt vanuit de contextuele benadering en is er van overtuigd dat pesten en gepest worden pas aangepakt kunnen worden als je samenwerkt met alle partijen. Pesten gaat over uitsluiting en dus is de echte oplossing om iedereen in te sluiten. Hoe je dat doet, leer je in deze tweedaagse. Allereerst door een preventieve kijk op groepsgedrag. Hoe kun je groepen onbewust verleiden tot positief gedrag? Om als tweede te kijken naar de curatieve kant: wat doe je als er toch gepest wordt in een groep? We brengen in deze tweedaagse de KiVa-methode en de No Blame methode bij elkaar, vanuit de overtuiging dat pesten pas stopt, als iedere betrokkene erkent wordt in het onrecht en van daaruit onderdeel mag zijn van de oplossing. 




Trainer: Kim Oonk (overzicht van alle trainers)
Voor wie: mentoren, leerlingbegeleiders, intern begeleiders, (groeps)leerkrachten, vertrouwenspersonen

Inclusief het boek 'Alles over pesten' (Jan Ruigrok)

Kosten: € 450,00 (2018)
Inschrijven: Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier voor de Landelijke Praktijktrainingen®.



Gespreksvaardigheden voor OOP'-ers  [SBU 14 uren]
4 december, 20 december 2018


Op veel scholen krijgen mentoren, teamleiders en zorgfunctionarissen volop scholing over het succesvol voeren van (lastige) gesprekken. Vreemd genoeg worden conciërges, receptionistes, onderwijsassistenten en pleinwachten vaak overgeslagen. Zij smeren op zulke  dagen de broodjes, of zorgen dat de telefoon netjes beantwoord wordt. Gek genoeg wordt er vergeten dat juist de OOP’er in veel gevallen degene is die het eerste contact heeft met een boze leerlingen, agressieve ouder of klagende buurman. Het is de OOP’er die de telefoon opneemt of mensen ontvangt bij de voordeur. In deze tweedaagse training gaan we de OOP’er eindelijk eens serieus nemen. Met een actieve, positieve en praktijkgerichte training, direct toepasbaar in de communicatieve contacten de volgende ochtend. En met een heerlijke lunch tussen de middag




Trainer: Jac.Giesen (overzicht van alle trainers)
Voor wie: Concierges, receptionistes, onderwijsassistenten of pleinwachten



Kosten: € 450,00 (2018)
Inschrijven: Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier voor de Landelijke Praktijktrainingen®.



Handelingsgericht werken in de klas  [SBU 14 uren]
4 december, 19 december 2018

Uiteraard heeft iedere school voor ieder leerjaar en iedere onderwijssoort een curriculum: een omschrijving van waar de leerlingen tussen september en juni allemaal moeten leren en ontwikkelen. Gelukkig beseffen steeds meer scholen dat je op verschillende manieren bij je einddoel kunt komen en dat je moet differentiëren om alle leerlingen gelijke kansen te geven. Handelingsgericht werken is een methodiek die ontzettend kan helpen om heel concreet te kijken naar hoe je wat doet, niet uitgaande van het curriculum zelf maar uitgaande van de onderwijsbehoeften van ieder kind. Zodra je weet wat de behoeften zijn van de lerende kinderen, kun je ontdekken wat de onderwijsbehoeften zijn van de leerkracht of docent. Niet alleen het lerende kind staat dus centraal, ook de leerkracht doet er toe. Handelingsgericht werken helpt je vervolgens heel doelgericht te bekijken hoe je op een positieve wijze, met een hele duidelijke samenwerking met de ouders en de omgeving, jouw handelen en het handelen van anderen kunt aansturen. Handelingsgericht werken gaat uit van het welbevinden van het lerende kind, in de overtuiging dat kinderen die zich gezien voelen, succesvoller zullen zijn in het leerproces. 



Trainer: Ad van Andel (overzicht van alle trainers)
Voor wie: Mensen die voor de klas staan op scholen : leerkrachten PO en docenten/mentoren VO

Inclusief het boek 'Handelingsgericht werken, samenwerken aan schoolsucces' (N. Pameijer)

Kosten: € 475,00 (2018)
Inschrijven: Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier voor de Landelijke Praktijktrainingen®.



Moeilijk gedrag;herkomst en aanpak  [SBU 7 uren]
10 december 2018


 



In elke klas zitten wel een paar kinderen die moeilijk gedrag vertonen en een groot deel van je aandacht moet daar naartoe. Dat is niet alleen lastig voor de sfeer van de klas, je kunt de andere kinderen ook minder aandacht geven. En met ons 'passend onderwijs'  is het er ook niet minder op geworden. We gaan deze dag daarom eens op zoek naar verschillende bronnen van wat we lastig gedrag noemen en onderzoeken natuurlijk ook hoe je daarmee als leerkracht en docent om zou kunnen gaan. 



 




Trainer: Steven Pont (overzicht van alle trainers)
Voor wie: Mensen die voor de klas staan op scholen : leerkrachten PO en docenten/mentoren VO

Inclusief voor iedere deelnemer het boek 'Kinderen en gedragsproblemen' (M. Delfos)

Kosten: € 375,00 (2018)
Inschrijven: Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier voor de Landelijke Praktijktrainingen®.



Meer motivatie in de klas  [BIO 1, 2 en 7 SBU=14 uren]
11 december, 12 december 2018


"Wat een energie heb ik gekregen van al die nieuwe ideeën. En geweldig die tien praktijkprincipes die leerlingen motiveren. Ze werken echt!"



Herken je deze voorbeelden?

De leerlingen letten niet goed op.

Er wordt gezucht tijdens jouw uitleg.

Een leerling vraagt: waarom moeten we dit kennen meneer?



Ongemotiveerde leerlingen. Op school wordt van alles geprobeerd om deze groep leerlingen in beweging te krijgen. Soms met resultaat, vaak met het idee aan een dood paard te trekken. In deze eendaagse praktijkdag gaan we op praktische wijze kijken naar het begrip motivatie in de klas. De deelnemers krijgen een serie handvatten om ongemotiveerde leerlingen in beweiging te krijgen. Niet door de leerling te veranderen, maar door zelf met frisse nieuwe ideeën je lessen voor te bereiden. Deelnemers ontdekken hoe veel invloed ze ZELF kunnen uitoefenen op het motivatieprobleem van de ANDER waar ze last van hebben. 




Trainer: Maarten Van de Broek (overzicht van alle trainers)
Voor wie: iedereen die werkt met jongeren

Inclusief het boek 'Leerbereidheid van leerlingen aanwakkeren' (Maarten Van de Broek) en 'De Motivatiewaaier' (Ivo Mijland)

Kosten: € 450,00 (2018)
Inschrijven: Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier voor de Landelijke Praktijktrainingen®.



Faalangst: een contextuele verdieping  [BIO 2, 6 en 7, SBU=28 uren]
8 januari, 23 januari, 29 januari 2019


"Ik heb nu pas ontdekt hoe belangrijk het is om iets van jezelf te begrijpen als je de faalangst van een ander wilt begeleiden. Heel veel geleerd!"



Veel scholen werken met trainingsprogramma’s voor leerlingen met faalangst en examenvrees. Als begeleider van een trainingsprogramma kom je ondanks een gedegen opleiding tot trainer, veel vragen tegen in de praktijk. Wat doe je als een leerling die je denkt te kunnen helpen, je hulp weigert? En wat doe je als ouders vinden dat hun kind deel moet nemen, terwijl jij je twijfels hebt omdat er diepere problematiek speelt? De deelnemers ontdekken de diepere laag van het trainerschap (waarom doe ik wat ik doe) en van het begeleiden (waarom doet de ander wat hij doet). Naast oefenen en verdiepen, krijgen deelnemers ook een hele praktische uitwerking om een trainingsdag samen met ouders en leerlingen te organiseren. Een training die elke faalangsttrainer verrijkt met nieuwe energie en inspiratie.




Trainer: Ivo Mijland (overzicht van alle trainers)
Voor wie: faalangsttrainers die ervaring hebben met het geven van een trainingsprogramma in PO of VO

Inclusief het boek 'Faalangst en ouders' en 'Het geheim achter faalangst en de dvd 'Faalangst en ouders' (Ard Nieuwenbroek)

Kosten: € 675,00 (2019)
Inschrijven: Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier voor de Landelijke Praktijktrainingen®.



Meidenvenijn in de klas; de angel eruit  [1,2,7, SBU 14 uren]
10 januari, 31 januari 2019


De zacht roze én hard roze aanpak van queen bees, wannebees en target bees in uw klas.



Elke klas kent zo zijn rangorde: de populaire kinderen staan aan de top, de buitenbeentjes bungelen onderaan. In de onderlinge strijd om de macht hebben meisjes zo hun eigen wapens: klitten, konkelen buitensluiten, roddelen...live en digitaal. Kortom: meidenvenijn. Amerikaanse auteurs spreken van 'alternatieve agressie'. En terecht. Meidenvenijn is namelijk niet zo onschuldig als vaak wordt gedacht. In deze praktische tweedaagse maakt u kennis met meidenrollen, met 5-sporen, met stroop en azijn. Op dag 1 krijgt u een zachtroze pakket mee om queen bee, wannebees, target aan te pakken. Natuurlijk staat u ook stil bij uw eigen rol in de zwerm en u krijgt vleugels om valkuilen te omzeilen.



In dag 2 maken we de context groter, want een queen bee heeft vaak een queen mum of is papa’s prinsesje. Een target bee komt meestal uit een kwetsbaar nest. Hoe betrekt de u de ouders van deze bijen bij uw aanpak? Welke rol spelen zij? En als de bijen toch blijven steken dan zet u de hard roze aanpak in. 




Trainer: Anke Visser (overzicht van alle trainers)
Voor wie: Mensen die voor de klas staan op scholen voor regulier onderwijs: leerkrachten PO en docenten/mentoren VO

Inclusief het boek 'Meidenvenijn in het VO (Anke Visser) of Meidenvenijn in het basisonderwijs (Anke Visser)

Kosten: € 545,00 (2019)
Inschrijven: Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier voor de Landelijke Praktijktrainingen®.



Differentieer in elke les  [BIO 3 en 4, SBU=14uren]
10 januari, 22 januari 2019


"Differentiëren is niet makkelijk. Maar deze tweedaagse biedt concrete handvatten."



Met de komst van Passend Onderwijs wordt er steeds vaker gevraagd om een gedifferentieerd onderwijs. Elke les tracht je  zoveel mogelijk recht te doen aan de onderwijsbehoeften van alle leerlingen. Het lijkt een schier onmogelijke opgave. Tijdens deze training leer je hoe verschillend leerlingen zijn, hoe je rekening kunt houden met die verschillen, hoe je kunt aansluiten op verschillende leerstijlen en hoe je nog beter kunt afstemmen op elke leerling tijdens elke les. Dat is niet alleen een vraag van de leerlingen, maar bovendien een opdracht van de Inspectie.




Trainer: Anne Jaap Terpstra en Jac Giesen (overzicht van alle trainers)
Voor wie: elke leerkracht/leraar die nu eindelijk eens serieus werk wil maken van gedifferentieerd onderwijs

Inclusief het boek 'Binnenklasdifferentiatie' (Couberghs/Struyven)

Kosten: € 450,00 (2019)
Inschrijven: Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier voor de Landelijke Praktijktrainingen®.



Motiverende gespreksvoering in het onderwijs  [SBU= 14 uren, BIO 1,2,6,7]
14 januari, 28 januari 2019


“De leerling met de hakken in het zand en jij met de handen in het haar? In deze training ontdek je hoe je als docent, mentor en begeleider van leerlingen een vruchtbare communicatie bevordert” .



Wat zou er gebeuren als je de leerling die ongemotiveerd is, volstrekt serieus neemt? Tijdens deze tweedaagse praktijktraining ontdek je op praktische wijze dat je om een individuele leerling te motiveren, moet beginnen te onderzoeken wat de leerling motiveert om iets niet te doen. Je start dan niet met het probleem voor ogen, maar met hoe het nu is. Je begint met verbinding maken met de werkelijkheid van de leerling en bent bereid je eigen werkelijkheid even te laten rusten. Elke leerling heeft, ook al lijkt dat aan de oppervlakte soms niet zo, vooral behoefte aan verbinding met volwassenen die zonder oordeel een connectie aan durven te gaan, ook als het wringt. Wanneer  het lukt om weerstand te accepteren als een gegeven, ontstaat er vaak ruimte om samen met de leerling ambivalentie t.a.v. verandering te onderzoeken en de mogelijkheden van de leerling voor nieuw gedrag te verkennen. Een leerling wil namelijk best veranderen, hij wil alleen niet veranderd worden. Deze tweedaagse ga je stap voor stap werken met de uitermate bruikbare werkwijze van de motiverende gespreksvoering



 




Trainer: Petra Nijdam (overzicht van alle trainers)
Voor wie: Voor iedereen die werkt met jongeren vanaf 8 jaar

Inclusief het boek 'Hakken in het zand' (Ivo Mijland en Petra Nijdam)

Kosten: € 450,00 (2019)
Inschrijven: Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier voor de Landelijke Praktijktrainingen®.



Ontwikkelingspsychologie voor op school  [BIO 2, 3, 4 en 7, SBU=7uur]
21 januari 2019


"Steven Pont heeft het talent om je van begin tot eind te blijven boeien."



Op deze dag verdiepen we ons puur in de ontwikkelingspsychologie, voor iedere leerkracht of docent die op dat gebied graag weer eens wat boven de stof wil staan.  Een dagje terug naar onze basis dus! Wat zeiden de belangrijkste ontwikkelingspsychologen ook weer over de de psychologie van onze kinderen en wat zijn de belangrijkste gebieden? En waar staan we nu? En belangrijker nog: wat kan ik met al die kennis over de ontwikkelingspsychologie in de praktijk? 



 




Trainer: Steven Pont (overzicht van alle trainers)
Voor wie: mentoren, leerlingbegeleiders, docenten in het Voortgezet Onderwijs en het Basisonderwijs

Inclusief het boek 'Ontwikkelingspsychologie' (Feldman)

Kosten: € 375,00 (2019)
Inschrijven: Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier voor de Landelijke Praktijktrainingen®.



Burn-out in de klas  []
23 januari, 6 februari 2019


“Een heldere boodschap over een ingewikkeld onderwerp”



Veel jongeren ervaren té vaak, té veel stress en raken té snel overbelast. Een deel van hen heeft bijna dagelijks last van spanning of prestatiedruk. En voor sommigen is de stress zelfs zo groot, dat zij niet of nauwelijks meer naar school gaan, achter raken op het onderwijsprogramma en voor een korte of langere periode thuis komen te zitten. Dit heeft grote gevolgen voor hun ontwikkeling en prestaties op school. Terwijl deze jongeren in de bloei van hun leven zouden moeten zijn, voelen zij zich juist enorm vermoeid, futloos, willen niets meer, ervaren angsten, schamen zich of slapen slecht. Leerlingen, waarover ouders en mensen in het onderwijs zich grote zorgen maken. En helaas zijn er in deze tijd steeds meer jongeren die in een dergelijke burn-out raken. Wat zijn, vaak onzichtbare, oorzaken van het leegraken van de tank van deze leerlingen? Waardoor raken sommige leerlingen sneller opgebrand en lukt het hen niet hun school- en levensritme weer vanzelf op te pakken? Wat kun je doen binnen je school en waar liggen je grenzen? De intensieve begeleiding van deze leerlingen vraagt om nauwe samenwerking tussen ouders, school en hulpverlening. 



In deze tweedaagse training vanuit een contextuele visie wordt inzicht gegeven in de mogelijke oorzaken van een burn-out bij jongeren en hoe deze leerlingen en hun ouders passend te begeleiden binnen de school en daarbuiten.  




Trainer: Esther Bressers (overzicht van alle trainers)
Voor wie: Onderwijsmensen die regelmatig met dit thema te maken hebben

Inclusief het boek Stop burn-out, Wat als je batterijen leeglopen: praktische tips om burn-out te herkennen, te vermijden, te bestrijden (Luk de Wulf)

Kosten: € 450,00 (2019)
Inschrijven: Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier voor de Landelijke Praktijktrainingen®.



Klagende ouders: ellende of kans?  [BIO 1, 2 , 6 en 7, SBU=14 uren]
29 januari, 13 februari 2019

"Nooit doen: terugklagen. Beschouw lastige ouders liever als potentiële ambassadeurs. Een training waarin het probleem klagen boeiend wordt omgedacht."


 


In het onderwijs worden leerkrachten in toenemende mate geconfronteerd met klagende ouders. Het lijkt soms of deze ouders je eerder als tegenstander zien dan als bondgenoot. Deze ouders maken het je soms erg lastig, zeker als de klachten irreëel lijken. Ze vragen om andere docenten, betere roosters, een andere mentor of zelfs het ontslag van een niet functionerende docent. Door de onredelijkheid van die klachten, lukt het veel leerkrachten niet om constructief te blijven communiceren. De klacht maakt boos, verdrietig of nodigt uit om terug te klagen. Wat kun je doen om klagende ouders weer tot bondgenoten te maken? Hoe onderzoek je de behoefte die achter elke klacht schuilgaat? Hoe voorkom je dat klagers je humeur beïnvloeden? Hoe kun je zelf invloed nemen, om de klager te verleiden om samen te werken aan een oplossing?



Trainer: Petra Nijdam (overzicht van alle trainers)
Voor wie: Iedereen die gesprekken voert met ouders

Inclusief het boek: 'De kracht van klagende ouders' (Ivo Mijland)

Kosten: € 450,00 (2019)
Inschrijven: Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier voor de Landelijke Praktijktrainingen®.



Mentoraat in 1 dag  [BIO 1,2,6 en 7/SBU 7 uren]
30 januari 2019


Word jij volgend jaar voor het eerst mentor? En kun je daar wel wat inspiratie voor gebruiken?



Ortho Consult biedt dit jaar een echte praktijkdag aan: mentor in 1 dag. Uiteraard kunnen we je in 1 dag niet hetzelfde bieden als in onze opleiding tot mentor. Maar we kunnen je wel de weg wijzen en praktisch laten ervaren waar jouw mentorleerlingen straks op zitten te wachten, Tijdens deze dag ontdek je samen met mentoren van andere scholen wat er allemaal bij deze leuke taak komt kijken. Onze trainers bieden je een handvol inspiratie. Want hoe je het schooljaar start in de eerste week na de zomer, heeft grote invloed op het hele jaar samen met jouw mentorklas. En met de juiste vragen, kun je heel wat gesprekstijd winnen. Tijdens deze dag maak je kennis (en ontvang je) onze handboeken en werkvormenboeken. Een boekenpakket t.w.v. 122 euro! Zodat je na deze dag op je gemak je programma, je doelen en je aanpak als mentor kunt voorbereiden. Met alle praktische handvatten die je tijdens deze dag krijgt, vormen de boeken en de trainingsdag een uniek vat aan kennis en inspiratie.



Na deze dag krijg je (nog meer) zin in jouw nieuwe uitdaging. Op deze dag leg jij de basis voor goed mentorschap. Word jij de leukste mentor van jouw school?




Trainer: Kim Oonk (overzicht van alle trainers)
Voor wie: Mentoren VO

Inclusief het Handboek voor Elke Mentor, Handboek Positieve groepsvorming, Energie voor elke mentor (deel 1 t.m 4)

Kosten: € 345,00 (2019)
Inschrijven: Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier voor de Landelijke Praktijktrainingen®.



Wat stuitert daar door de klas?  [SBU 7 uren]
31 januari 2019


Voor sommige leerlingen is stilzitten niet het grootste talent. Toch wordt ook van deze kinderen gevraagd om gedurende een (deel van de) lesdag stuitervrij deel te nemen aan het leerproces. We hebben de neiging om met boosheid te reageren op leerlingen die niet aan die vraag voldoen. Daardoor worden we onbedoeld blind voor wat deze kinderen wel allemaal kunnen. Er ontstaat een self fullfilling prophecy. Eerst is er het stuitergedrag. Daarna maken we duidelijk dat we dat niet willen. Vervolgens neemt het stuitergedrag toe. Uiteindelijk verzuchten we: zie je wel, het is nog erger dan ik dacht. Tijdens deze dag ontdek je hoe je dit patroon kunt doorbreken. Niet door aan het kind te gaan sleutelen, maar door aandacht te schenken aan ons eigen gedrag. Gedragsdeskundige Anton Horeweg  werkt deze dag op drie levels: eerst ga je ontdekken waar het gedrag van deze kinderen vandaan komt, vervolgens ga je leren waarom deze kinderen bepaalde dingen dus niet kunnen (ze doen het niet expres) om uiteindelijk te leren hoe je aandacht kunt schenken aan wat ze wel kunnen. Op deze manier ontstaat een bruikbaar recept: door toename van kennis en inzicht, ontwikkel je een nieuwe attitude in de klas. Een dag vol praktisch toepasbare zaken die je de volgende dag helpen om op een positieve manier invloed te nemen op lastige situaties in de les.




Trainer: Anton Horeweg (overzicht van alle trainers)
Voor wie: Mensen die voor de klas staan op scholen : leerkrachten PO en docenten/mentoren VO

Inclusief voor iedere deelnemer 'Wat stuitert daar door de klas? Over kinderen met ADHD en hun leraren' (A. Horeweg)

Kosten: € 225,00 (2019)
Inschrijven: Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier voor de Landelijke Praktijktrainingen®.



Trauma's in de klas, omgaan met onderwijs aan getraumatiseerde (vluchtelingen) leerlingen  [BIO 2.3,7 en SBU=7 uur]
11 maart 2019


Traumatische gebeurtenissen in de vroege kinderjaren verdwijnen niet, maar zijn als kindervoetafdrukken in cement en worden veelal het hele leven meegedragen.  (W. de Jong en A. de Jong)



Kinderen kunnen na zo’n traumatische gebeurtenis gedragsproblemen vertonen als driftig, snel agressief worden, maar ook kunnen ze zich in zichzelf opsluiten. Ogenschijnlijk lijkt er dan niets aan de hand.



Deze kinderen vragen van de leraar kennis en inlevingsvermogen, maar ook soms gedrag dat tegen je natuurlijk gevoel in gaat. Mishandelde kinderen, kinderen van ouders met psychiatrische problemen of een drank-/ drugsprobleem, maar ook een bepaalde categorie vluchtelingen zijn voorbeelden van ernstig beschadigde kinderen.



Deze eendaagse training gaat in op achtergronden van deze leerlingen, het waarneembare en niet waarneembare gedrag en geeft de leerkracht handreikingen voor professioneel leraar gedrag.



 




Trainer: Peter Mol (overzicht van alle trainers)
Voor wie: Iedereen die met jongeren werkt

Inclusief het boek Trauma vanuit een ontwikkelingsperspectief (Martine Delfos)

Kosten: € 250,00 (2019)
Inschrijven: Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier voor de Landelijke Praktijktrainingen®.



Passend onderwijzen, Pedagogisch vakmanschap in de klas  [BIO 1/2/6/7, SBU=14 uren]
12 maart, 27 maart 2019


"Deze vakman heeft me laten ervaren dat onderwijs vakmanschap is, met pedagogisch tact als je belangrijkste gereedschap."



Of passend onderwijs een succes wordt is voor honderd procent afhankelijk van het vakmanschap van de leerkracht, de leraar. Protocollen of ontwikkelingsprofielen vormen niet de basis van passend onderwijs. Het is de omgeving die de leerkracht creëert, de wijze waarop hij het gedrag van de leerling interpreteert, de manier waarop leerkracht en leerling met elkaar omgaan. Passend onderwijs gaat niet over leerlingen met een beperking, maar over het voorkomen van (gedrags-)problemen door het kind in alle leerlingen te zien. In deze training leert u uw vakmanschap te vergroten, onzinnige bureaucratische ballast te vermijden en uzelf bewust te worden van de(on-)mogelijkheden van passend onderwijzen.




Trainer: Peter Mol (overzicht van alle trainers)
Voor wie: mentoren, leerlingbegeleiders/IB'ers, docenten/leerkrachten in het PO en VO

Inclusief voor iedere deelnemer het boek: Pedagogisch vakmanschap in de klas (Peter Mol)

Kosten: € 450,00 (2019)
Inschrijven: Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier voor de Landelijke Praktijktrainingen®.



Een pleegkind in je (mentor)klas  [SBU 7 uren]
13 maart 2019


 



In de prijswinnende IDFA-documentaire ‘Alicia’ krijgt de kijker een indringend beeld te zien van een meisje dat als ze één jaar oud is uit huis wordt geplaatst. Via een pleeggezin komt ze op vijfjarige leeftijd terecht in een kindertehuis en als ze negen is zit ze daar nog steeds, in afwachting van plaatsing bij een nieuw gezin. Wat doet het met je als je opgroeit in kindertehuizen, jaar in jaar uit hopend op een plek in een pleeggezin? De documentaire roept volop vragen op. Over de rol van de moeder, de inspanningen van pleegzorg, de effecten van een onstabiele leefsituatie maar ook van de rol die school ook heeft. Want logischerwijze: Alicia is ook leerplichtig. Ortho Consult organiseert dit jaar een unieke eendaagse trainingsdag, waarbij de trainer (Björn van de Berg, hij heeft zelf een geschiedenis als pleegkind) je laat zien wat er gebeurt als je het kind erkenning geeft over haar allerliefste wens: wonen bij mama. Tijdens deze dag leer je hoe je meisjes als Alicia, die op elke school rondlopen en die elke dag schreeuwen om genoegdoening voor de pijn, echt kunt ontmoeten. Als dochter van een moeder die vanuit haar geschiedenis nooit de moeder kon zijn die ze zo graag zelf gehad had. Deze dag komen begrippen als verticale loyaliteit, destructief recht en roulerende rekening ruimschoots aan de orde. Een dag waarop je leert wat Alicia echt nodig heeft…




Trainer: Bjorn van den Berg (overzicht van alle trainers)
Voor wie: Mensen die voor de klas staan op scholen : leerkrachten PO en docenten/mentoren VO



Kosten: € 195,00 (2019)
Inschrijven: Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier voor de Landelijke Praktijktrainingen®.



Zappen met Steven  [SBU 7 uren]
18 maart 2019


Er is een aantal onderwerpen waar je in korte tijd veel over te weten kan komen. Uiteraard kun je over die onderwerpen uitgebreid en meerdaags scholen, maar wij gaan deze praktijkdag lekker zappen o.l.v. Steven Pont. In blokken van ongeveer vijf kwartier zappen we langs vier onderwerpen: het verschil tussen jongens en meisjes, de herkomst van een zelfbeeld en gedrag, de ontwikkelende hersenen en communicatie en het belang van een veilige hechting voor kinderen. We bekijken met elkaar hoe en wanneer die invloed hebben op de cultuur in je klas en welke betekenis dat voor jouw rol als leerkracht of docent kan hebben. Een zeer afwisselend 'zappend' dagje kindkennis dus!




Trainer: Steven Pont (overzicht van alle trainers)
Voor wie: Mensen die voor de klas staan op scholen : leerkrachten PO en docenten/mentoren VO

Inclusief voor iedere deelnemer het boek 'Kleine ontwikkelingspsychologie deel II of III' (Kohnstamm)

Kosten: € 375,00 (2019)
Inschrijven: Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier voor de Landelijke Praktijktrainingen®.



DISC: persoonlijkheids- en teaminzichten voor het onderwijs  [SBU 14 uren]
19 maart, 4 april 2019


'Had ik deze training maar eerder gedaan, nu stem ik af op alle leerlingen.'



'Ik snap beter als communicatie niet goed verloopt en heb concrete tools aangereikt gekregen.'



 



Aegon, Shell, ABN-AMRO. In het bedrijfsleven is DISC al jaren een begrip. Niet gek, want er is nog nooit eerder een instrument ontwikkeld dat zo makkelijk, herkenbaar, toepasbaar en intercollegiaal ingezet kan worden om inzicht en visie te ontwikkelen in jouw persoonlijkheid en die van de ander. Na een training DISC verandert je kijk op jouw school, team, collega voorgoed. Het helpt je om succesvoller leiding te geven, maar ook om beter voor de klas te staan. Je ontdekt dat ouders verschillend kunnen reageren en welke strategie je helpt om je met alle ouders te verbinden. DISC biedt een uniek inzicht in hoe mensen verschillend te werk gaan én hoe je die verschillen kunt samenbrengen. Disc is een zeer effectieve  tool voor het verbeteren van communicatie, doelmatiger lesgeven en positieve beïnvloeding van klassen en teams. Ortho Consult biedt vanaf dit schooljaar een tweedaagse DISC-training, uiteraard met een contextueel sausje.



 



Voorafgaand aan deze training leg je de officiële DISC-test af, afgenomen door onze DISC-gecertificeerde trainer Leendert van Genderen. Op de eerste trainingsdag ontvang je het rapport dat voortkomt uit jouw test. Dit rapport zal als werkmateriaal gebruikt worden tijdens deze tweedaagse.



 




Trainer: Leendert van Genderen (overzicht van alle trainers)
Voor wie: docenten, mentoren, teamleiders, directie/ iedereen die werkzaam is binnen het onderwijs

Inclusief: officiële disctest met uitgebreide rapportage en het boek 'Jezelf leren kennen in 15 minuten'

Kosten: € 495,00 (2019)
Inschrijven: Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier voor de Landelijke Praktijktrainingen®.



Leerlingen in (ernstige) zorgsituaties  [SBU 21 uren]
21 maart, 2 april, 15 april 2019


Door verschillende traumatische ervaringen, kunnen leerlingen in de klas moeite hebben om de stress van het trauma tijdens de les los te laten. Wat we ons niet realiseren is dat elke leerkracht of mentor te maken kan krijgen met leerlingen in ernstige zorgsituaties. Kinderen krijgen te maken met (v)echtscheidingen, ziekte van een ouder of van zichzelf, het overlijden van een dierbare of (zinloos) geweld op straat. Deze gebeurtenissen hebben een flink effect op de leerontwikkeling van kinderen. Maar hebben ook impact op leerlingen en op jou als professional. Zorgsituaties maken veel nieuwe vragen los. Wat moet je doen, wat moet je laten? Hoe ga je om met vertrouwelijkheid? En waar ligt eigenlijk de grens voor een school? In deze driedaagse training krijg je als deelnemer concrete tips en handvatten om deze leerlingen te ondersteunen in hun worstelingen. De trainer maakt duidelijk hoe je leerlingen met zulke zware zorgen kunt helpen zonder de zorgen voor ze weg te kunnen nemen.




Trainer: Leendert van Genderen (overzicht van alle trainers)
Voor wie: Mensen die voor de klas staan op scholen : leerkrachten PO en docenten/mentoren VO

Inclusief het boek 'Leer jezelf kennen in 15 minuten' (S. Lemstra)

Kosten: € 675,00 (2019)
Inschrijven: Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier voor de Landelijke Praktijktrainingen®.



Psychopathologie, óók in school (een positieve kijk op Passend Onderwijs)  [BIO 2, 5, 6 en 7, SBU=21 uren]
26 maart, 11 april, 6 mei 2019

"De meest autistische mens is de mens die geen contact kan maken met de autistische mens. Tijdens deze training leer je hoe anders zijn is, in plaats van dat je hoort hoe je anders 'gewoon' kunt maken."


 


Voor met name leerlingbegeleiders en zorgcoördinatoren is het belangrijk basiskennis te hebben over psychopathologie. Veel leerlingen bewegen zich met hun persoonlijkheidsontwikkeling in dit gebied. Herkenning en benoeming van deze zware problemen zijn van belang om (bijvoorbeeld binnen zorgteams) op een juiste manier deze leerlingen te bespreken en te verwijzen. Na deze driedaagse training herken je psychopathologie bij leerlingen en weet je hoe er als leerlingbegeleider mee om te gaan in school.



Trainer: Ivo Mijland (overzicht van alle trainers)
Voor wie: leerlingbegeleiders, zorgcoördinatoren, intern begeleiders, teamleiders en mentoren

Inclusief het handboek ' Kleine psychopathologie in school' (Wim van Mulligen, Ivo Mijland en Ard Nieuwenbroek) en 'Ik ben toch té gek!' (Ivo Mijland)

Kosten: € 700,00 (2019)
Inschrijven: Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier voor de Landelijke Praktijktrainingen®.



Zorgcoördinator: klem tussen thuis en school  [1,2,4,5,6 en 7, SBU=21 uren]
26 maart, 10 april, 6 mei 2019


"Als zorgcoördinator leren samenwerken tussen thuis en school. Ik snap nu beter waarom je zorg niet kunt faciliteren zonder ouders."



De zorgcoördinator richt zich op het realiseren van een goede leerlingenzorg binnen de school en contacten met hulpverlening buiten de school. De zorgcoördinator is hiermee de spil in de leerlingbegeleiding van de school en krijgt met veel problematiek te maken. Achter problemen zoals: faalangst, agressie, zwakke prestaties, absentie, automutilatie of depressie zitten vaak andere problemen. Er is tussen thuis en school vaak meer aan de hand dan we vermoeden. Het is belangrijk om de leerling in zijn/haar context te zien en van daaruit te handelen. Met name ouders spelen hierin een grote rol. In deze training gaan we op zoek naar een benadering vanuit de context en verkennen we hoe we dit binnen de school gestalte kunnen geven. We kijken ook naar de plaats van de zorgcoördinator in de school, wat dit van je vraagt, hoe je hier invulling aan kunt geven en op welke manier je zelf in balans blijft.




Trainer: Leendert van Genderen (overzicht van alle trainers)
Voor wie: zorgcoördinatoren voortgezet onderwijs

Inclusief het handboek 'Voor elke zorgcoordinatorl' (Leendert van Genderen)

Kosten: € 675,00 (2019)
Inschrijven: Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier voor de Landelijke Praktijktrainingen®.



De kracht van aandacht  [SBU 7 uren]
3 april 2019


“Waarom geven we zoveel aandacht aan de dingen die we niet willen zien? Deze dag leerde ik hoe het anders kan (of eigenlijk moet).



 



Ieder kind (en iedere collega) is de hele dag op zoek naar aandacht. Als je als mens aandacht krijgt, besef je je dat je bestaat. Het liefst krijgen we als mens positieve aandacht. Het is immers fijn om gewaardeerd te worden en geliefd te zijn bij de ander. Helaas hebben de meesten van ons een nogal ineffectieve bug in het brein: we zijn uitermate zuinig in het geven van positieve aandacht. We hebben de onbewuste overtuiging dat het niet normaal is om dat wat ons bevalt ook steeds te benoemen naar de ander en naar onszelf. We weten dus dat positieve aandacht goed is, maar vervolgens negeren we dit weten op een onverstaanbare wijze. Tijdens deze dag leer je goochelen met aandacht. Je ontdekt hoe je met positieve aandacht geven, ontvangen en vragen een onwaarschijnlijk groot verschil kunt maken in jouw werk met jongeren.



 




Trainer: Ivo Mijland (overzicht van alle trainers)
Voor wie: Iedereen die met jongeren werkt

inclusief voor iedere deelnemer het boek Step your Mind (Ivo Mijland)

Kosten: € 225,00 (2019)
Inschrijven: Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier voor de Landelijke Praktijktrainingen®.



Mijn kind Is hoogbegaafd  [SBU 14 uren]
3 april, 17 april 2019


Mijn kind is hoogbegaafd! Wellicht kent u ouders die dit aan u vertellen. Veel leraren horen de boodschap en weten vervolgens niet zo goed wat te zeggen en wat te doen. Of ze twijfelen, omdat ze er in de klas weinig of niks van merken. Betekent dat dat de ouders het verkeerd hebben? Of  kijken we niet goed genoeg en baseren we onze waarneming enkel op cijfers en niveau en niet op het totale kind. Wil jij weten hoe je hoogbegaafde leerlingen recht kan doen? En wil je ontdekken waaraan je merkt dat een kind hoogbegaafd is en wat dat betekent voor een kind bij jou in de klas? Wil jij leren wat het verschil is tussen hoogbegaafd en intelligent. In deze Praktijktraining komen veelgestelde vragen rondom het thema van hoogbegaafdheid aan de orde. Je krijgt praktische informatie over bijvoorbeeld hogere orde denkvragen en –taken, over topdown leren, over executieve vaardigheden, over mindset en wat dat te maken heeft met leerhouding. Ook is er aandacht voor onderpresterende hoogbegaafde leerlingen: waar komt het door en wat kun je er in de praktijk tegen doen. Een leerzame training voor iedereen die rechtvaardiger wil omgaan met de zin: mijn kind is hoogbegaafd.




Trainer: Anneke Blauwendraad (overzicht van alle trainers)
Voor wie: Mensen die voor de klas staan op scholen : leerkrachten PO en docenten/mentoren VO

Inclusief het boek 'Hoogbegaafd nou en?' (W. Lammers van Toorenburg) en Slim maar.. (R. Guare)

Kosten: € 475,00 (2019)
Inschrijven: Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier voor de Landelijke Praktijktrainingen®.



Executieve functies in de klas  [BIO1, 2, 7, SBU 14 uren]
8 mei, 22 mei 2019


“Tijdens deze training leer je om executieve functies bij leerlingen te herkennen en versterken. Erg veel geleerd.”



Leerlingen die steeds moeite hebben om aan hun werk te beginnen, de instructie niet begrepen hebben, geen overzicht hebben over hun planning en taken, hun aandacht maar moeilijk bij de les kunnen houden, weinig zicht hebben op eigen handelen of moeite hebben om hun emoties te beheersen en reguleren. Leraren en docenten hebben er in de klas dagelijks mee te maken. De leerling is slim genoeg, maar mist leerslimheid. Wetenschappers hebben ontdekt dat veel van deze, vaak onbegrijpelijke, problemen te maken hebben met onvoldoende ontwikkeling van executieve functies. Deze functies gaan over de aansturing, uitvoering en controle van leergedrag en zijn zelfs in hoge mate bepalend voor gedragsontwikkeling en schoolprestaties van onze leerlingen. Kinderen hebben er recht op om essentiële leervaardigheden te leren, zodat ze zich kunnen focussen op de leertaak. Omdat de ontwikkeling van executieve functies in de opvoeding start, is intensieve samenwerking met ouders absoluut nodig om deze functies in de schoolsituatie te kunnen versterken. Dit vraagt om een training vanuit contextuele visie!



Een tweedaagse training die inzicht geeft in de executieve functies bij leerlingen, hoe deze te stimuleren en de essentiële samenwerking daarbij tussen thuis en school. 



 




Trainer: Esther Bressers (overzicht van alle trainers)
Voor wie: iedereen die werkt met leerlingen in de leeftijd van 10-18 jaar.

Inclusief het boek 'Executieve functies versterken op school, een praktische gids voor leerkrachten (J.Cooper-Kahn en M. Foster)

Kosten: € 450,00 (2019)
Inschrijven: Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier voor de Landelijke Praktijktrainingen®.



Oplossingsgericht coachen  []
13 mei, 3 juni, 24 juni 2019


“Meer doen van wat goed gaat en stoppen met wat niet werkt. Zo logisch. Mijn blinde vlek is weg.”



Wat je aandacht geeft groeit! Dit sympathieke gezegde ken je vast al en het is zeer van toepassing op mentor- of coach-gesprekken. Ons brein is namelijk net een zoekmachine: het vindt altijd waar het naar zoekt. Hoe meer je als mentor/coach vraagt naar problemen en oorzaken, hoe meer je er van zult vinden... Gelukkig geldt het zelfde voor doelen, idealen, mogelijkheden en kleine stappen in de goede richting.



Als je oplossingsgericht hebt leren coachen, dan praat je niet langer over problemen dan nodig. Veel meer tijd ga je besteden aan dat wat hoop, vertrouwen en perspectief vergroot. Je merkt dit meteen aan je eigen energie en de sfeer van het gesprek, maar nog veel belangrijker: je ziet je leerling (of collega) voor je ogen in zijn of haar kracht komen. En dan gebeuren er kleine wonderen. Je coachees krijgen weer hoop en zien lichtpuntjes. Zij durven weer te fantaseren over hoe het beter kan. Ze stellen doelen. Zien oplossingen en mogelijkheden. Nemen kleine stapjes in de gewenste richting. En merken dat dit werkt. De omgeving reageert anders. Het vertrouwen neemt toe en het smaakt naar meer. Zo ontstaan positieve gedragsspiralen. Als oplossingsgericht coach sta je dikwijls verbaasd hoe snel je cliënt vooruitgaat!



Eigenlijk zit er maar één ‘nadeel’ aan deze methode: het is zo effectief dat je coachee in no-time weer zelfstandig verder kan, dus rijk zul je er niet van worden… maar wel gelukkig!

Mind you: dit is geen loze claim. Uit onderzoek blijkt dat oplossingsgerichte therapie even effectief is als de gouden standaard cognitieve therapie en dat er bij professionals die dit toepassen minder burn-out voorkomt!




Trainer: Sergio van der Pluijm (overzicht van alle trainers)
Voor wie: leerkrachten/docenten/begeleiders/mentoren die regelmatig coachende gesprekken voeren met collega’s of leerlingen.

Inclusief het boek Oplossingsgerichte vragen (Fredrike Bannink)

Kosten: € 695,00 (2019)
Inschrijven: Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier voor de Landelijke Praktijktrainingen®.



Positieve groepsvorming: een onderschatte noodzaak  [BIO 1, 2, 6 en 7 SBU= 14 uren]
6 juni, 20 juni 2019


"In positieve groepen wordt beter gepresteerd en minder gepest. Een preventieve blik op hoe je klas kunt begeleiden, vanaf dag 1."



Deze training biedt zeer bruikbare nieuwe inzichten voor leerkrachten en mentoren die in het nieuwe schooljaar direct positieve invloed willen uitoefenen in het groepsdynamische proces. Kenmerkend voor groepen, is dat er vanaf de eerste minuut een bijzonder onbewust proces plaatsvindt tussen de individuen die samenkomen. Dit onzichtbare proces kan tot leuke en minder leuke klassen leiden. Wat niet iedereen weet, is dat je het onzichtbare proces in de groep kunt sturen door bewuste keuzes te maken binnen het proces. Het begin van het schooljaar is het gouden moment om een klas positief te starten. Deze tweedaagse training gaat in op de kennis over groepsdynamieken en geeft zeer concrete handvatten om de start met je leerlingen veilig te laten verlopen. Investeren in het groepsproces is goed voor de sfeer, maar zeker ook voor het leerrendement gedurende het schooljaar. Deze training omvat twee dagen en vindt plaats in Utrecht.




Trainer: Jac.Giesen (overzicht van alle trainers)
Voor wie: iedereen die met kinderen in groepen werkt

Inclusief het boek 'Handboek positieve groepsvorming (Maya Bakker en Ivo Mijland)

Kosten: € 450,00 (2019)
Inschrijven: Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier voor de Landelijke Praktijktrainingen®.



Proeverij contextueel werken  [BIO 1, 2, 5, 6 en 7, SBU=14uren]
26 juni, 27 juni 2019


"Nu snap ik waarom mijn collega zo enthousiast is over de tweejarige opleiding contextuele leerlingbegeleiding. Ongelofelijk interessante materie."



Ortho Consult timmert al zeventien jaar aan de weg als opleidingsinstituut, waarbij we steeds vertrekken vanuit de contextuele visie, zoals uitgewerkt door Ivan Böszörmenyi-Nagy. Elk jaar zit de tweejarige opleiding volgeboekt. Studenten maken een enorme progressie door, maar lopen ook tegen een struikelpunt aan: hoe leg ik mijn teamleider of collega uit wat contextueel werk eigenlijk is. Want soms lijkt het op tovenarij. Mensen die contextueel kijken naar leerlingen, zien andere dingen en doen daardoor ook andere dingen. Om iets van die magie te gunnen aan iedereen die geen tijd heeft voor een tweejarige opleiding, verzorgt één van de drie opleiders (Ivo Mijland) een tweedaagse proeverij. In twee dagen maak je kennis met de kracht van de contextuele benadering. Deze praktijktraining wordt gegeven in Utrecht. Er is plaats voor maximaal 20 deelnemers. Een uitstekende manier om de zomervakantie geïnspireerd te beginnen.




Trainer: Ivo Mijland (overzicht van alle trainers)
Voor wie: iedereen die kennis wil maken met de contextuele benadering of wie de theorie nog eens praktisch wil herkaderen

Inclusief het boek 'Ik ben toch té gek!' (Ivo Mijland)

Kosten: € 450,00 (2019)
Inschrijven: Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier voor de Landelijke Praktijktrainingen®.



Mentor is een deel van het beroep leraar. Hier vind je trainingen die helpen om het mentoraat op school deskundig te houden en te maken.