Agenda

Executieve functies in de klas  [BIO1, 2, 7, SBU 14 uren]
8 mei, 22 mei 2019


“Tijdens deze training leer je om executieve functies bij leerlingen te herkennen en versterken. Erg veel geleerd.”



Leerlingen die steeds moeite hebben om aan hun werk te beginnen, de instructie niet begrepen hebben, geen overzicht hebben over hun planning en taken, hun aandacht maar moeilijk bij de les kunnen houden, weinig zicht hebben op eigen handelen of moeite hebben om hun emoties te beheersen en reguleren. Leraren en docenten hebben er in de klas dagelijks mee te maken. De leerling is slim genoeg, maar mist leerslimheid. Wetenschappers hebben ontdekt dat veel van deze, vaak onbegrijpelijke, problemen te maken hebben met onvoldoende ontwikkeling van executieve functies. Deze functies gaan over de aansturing, uitvoering en controle van leergedrag en zijn zelfs in hoge mate bepalend voor gedragsontwikkeling en schoolprestaties van onze leerlingen. Kinderen hebben er recht op om essentiële leervaardigheden te leren, zodat ze zich kunnen focussen op de leertaak. Omdat de ontwikkeling van executieve functies in de opvoeding start, is intensieve samenwerking met ouders absoluut nodig om deze functies in de schoolsituatie te kunnen versterken. Dit vraagt om een training vanuit contextuele visie!



Een tweedaagse training die inzicht geeft in de executieve functies bij leerlingen, hoe deze te stimuleren en de essentiële samenwerking daarbij tussen thuis en school. 



 




Trainer: Esther Bressers (overzicht van alle trainers)
Voor wie: iedereen die werkt met leerlingen in de leeftijd van 10-18 jaar.

Inclusief het boek 'Executieve functies versterken op school, een praktische gids voor leerkrachten (J.Cooper-Kahn en M. Foster)

Kosten: € 450,00 (2019)
Inschrijven: Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier voor de Landelijke Praktijktrainingen®.



Oplossingsgericht coachen  []
13 mei, 3 juni, 24 juni 2019


“Meer doen van wat goed gaat en stoppen met wat niet werkt. Zo logisch. Mijn blinde vlek is weg.”



Wat je aandacht geeft groeit! Dit sympathieke gezegde ken je vast al en het is zeer van toepassing op mentor- of coach-gesprekken. Ons brein is namelijk net een zoekmachine: het vindt altijd waar het naar zoekt. Hoe meer je als mentor/coach vraagt naar problemen en oorzaken, hoe meer je er van zult vinden... Gelukkig geldt het zelfde voor doelen, idealen, mogelijkheden en kleine stappen in de goede richting.



Als je oplossingsgericht hebt leren coachen, dan praat je niet langer over problemen dan nodig. Veel meer tijd ga je besteden aan dat wat hoop, vertrouwen en perspectief vergroot. Je merkt dit meteen aan je eigen energie en de sfeer van het gesprek, maar nog veel belangrijker: je ziet je leerling (of collega) voor je ogen in zijn of haar kracht komen. En dan gebeuren er kleine wonderen. Je coachees krijgen weer hoop en zien lichtpuntjes. Zij durven weer te fantaseren over hoe het beter kan. Ze stellen doelen. Zien oplossingen en mogelijkheden. Nemen kleine stapjes in de gewenste richting. En merken dat dit werkt. De omgeving reageert anders. Het vertrouwen neemt toe en het smaakt naar meer. Zo ontstaan positieve gedragsspiralen. Als oplossingsgericht coach sta je dikwijls verbaasd hoe snel je cliënt vooruitgaat!



Eigenlijk zit er maar één ‘nadeel’ aan deze methode: het is zo effectief dat je coachee in no-time weer zelfstandig verder kan, dus rijk zul je er niet van worden… maar wel gelukkig!

Mind you: dit is geen loze claim. Uit onderzoek blijkt dat oplossingsgerichte therapie even effectief is als de gouden standaard cognitieve therapie en dat er bij professionals die dit toepassen minder burn-out voorkomt!




Trainer: Sergio van der Pluijm (overzicht van alle trainers)
Voor wie: leerkrachten/docenten/begeleiders/mentoren die regelmatig coachende gesprekken voeren met collega’s of leerlingen.

Inclusief het boek Oplossingsgerichte vragen (Fredrike Bannink)

Kosten: € 695,00 (2019)
Inschrijven: Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier voor de Landelijke Praktijktrainingen®.



Gespreksvaardigheden voor OOP'-ers  [SBU 14 uren]
13 mei, 22 mei 2019


Op veel scholen krijgen mentoren, teamleiders en zorgfunctionarissen volop scholing over het succesvol voeren van (lastige) gesprekken. Vreemd genoeg worden conciërges, receptionistes, onderwijsassistenten en pleinwachten vaak overgeslagen. Zij smeren op zulke  dagen de broodjes, of zorgen dat de telefoon netjes beantwoord wordt. Gek genoeg wordt er vergeten dat juist de OOP’er in veel gevallen degene is die het eerste contact heeft met een boze leerlingen, agressieve ouder of klagende buurman. Het is de OOP’er die de telefoon opneemt of mensen ontvangt bij de voordeur. In deze tweedaagse training gaan we de OOP’er eindelijk eens serieus nemen. Met een actieve, positieve en praktijkgerichte training, direct toepasbaar in de communicatieve contacten de volgende ochtend. En met een heerlijke lunch tussen de middag




Trainer: Jac.Giesen (overzicht van alle trainers)
Voor wie: Concierges, receptionistes, onderwijsassistenten of pleinwachten



Kosten: € 450,00 (2019)
Inschrijven: Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier voor de Landelijke Praktijktrainingen®.



Meer motivatie in de klas  [BIO 1, 2 en 7 SBU=14 uren]
15 mei, 27 mei 2019


"Wat een energie heb ik gekregen van al die nieuwe ideeën. En geweldig die tien praktijkprincipes die leerlingen motiveren. Ze werken echt!"



Herken je deze voorbeelden?

De leerlingen letten niet goed op.

Er wordt gezucht tijdens jouw uitleg.

Een leerling vraagt: waarom moeten we dit kennen meneer?



Ongemotiveerde leerlingen. Op school wordt van alles geprobeerd om deze groep leerlingen in beweging te krijgen. Soms met resultaat, vaak met het idee aan een dood paard te trekken. In deze eendaagse praktijkdag gaan we op praktische wijze kijken naar het begrip motivatie in de klas. De deelnemers krijgen een serie handvatten om ongemotiveerde leerlingen in beweiging te krijgen. Niet door de leerling te veranderen, maar door zelf met frisse nieuwe ideeën je lessen voor te bereiden. Deelnemers ontdekken hoe veel invloed ze ZELF kunnen uitoefenen op het motivatieprobleem van de ANDER waar ze last van hebben. 




Trainer: Maarten Van de Broek (overzicht van alle trainers)
Voor wie: iedereen die werkt met jongeren

Inclusief het boek 'Leerbereidheid van leerlingen aanwakkeren' (Maarten Van de Broek) en 'De Motivatiewaaier' (Ivo Mijland)

Kosten: € 450,00 (2019)
Inschrijven: Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier voor de Landelijke Praktijktrainingen®.



Positieve groepsvorming: een onderschatte noodzaak  [BIO 1, 2, 6 en 7 SBU= 14 uren]
6 juni, 20 juni 2019


"In positieve groepen wordt beter gepresteerd en minder gepest. Een preventieve blik op hoe je klas kunt begeleiden, vanaf dag 1."



Deze training biedt zeer bruikbare nieuwe inzichten voor leerkrachten en mentoren die in het nieuwe schooljaar direct positieve invloed willen uitoefenen in het groepsdynamische proces. Kenmerkend voor groepen, is dat er vanaf de eerste minuut een bijzonder onbewust proces plaatsvindt tussen de individuen die samenkomen. Dit onzichtbare proces kan tot leuke en minder leuke klassen leiden. Wat niet iedereen weet, is dat je het onzichtbare proces in de groep kunt sturen door bewuste keuzes te maken binnen het proces. Het begin van het schooljaar is het gouden moment om een klas positief te starten. Deze tweedaagse training gaat in op de kennis over groepsdynamieken en geeft zeer concrete handvatten om de start met je leerlingen veilig te laten verlopen. Investeren in het groepsproces is goed voor de sfeer, maar zeker ook voor het leerrendement gedurende het schooljaar. Deze training omvat twee dagen en vindt plaats in Utrecht.




Trainer: Jac.Giesen (overzicht van alle trainers)
Voor wie: iedereen die met kinderen in groepen werkt

Inclusief het boek 'Handboek positieve groepsvorming (Maya Bakker en Ivo Mijland)

Kosten: € 450,00 (2019)
Inschrijven: Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier voor de Landelijke Praktijktrainingen®.



Proeverij contextueel werken  [BIO 1, 2, 5, 6 en 7, SBU=14uren]
26 juni, 27 juni 2019


"Nu snap ik waarom mijn collega zo enthousiast is over de tweejarige opleiding contextuele leerlingbegeleiding. Ongelofelijk interessante materie."



Ortho Consult timmert al zeventien jaar aan de weg als opleidingsinstituut, waarbij we steeds vertrekken vanuit de contextuele visie, zoals uitgewerkt door Ivan Böszörmenyi-Nagy. Elk jaar zit de tweejarige opleiding volgeboekt. Studenten maken een enorme progressie door, maar lopen ook tegen een struikelpunt aan: hoe leg ik mijn teamleider of collega uit wat contextueel werk eigenlijk is. Want soms lijkt het op tovenarij. Mensen die contextueel kijken naar leerlingen, zien andere dingen en doen daardoor ook andere dingen. Om iets van die magie te gunnen aan iedereen die geen tijd heeft voor een tweejarige opleiding, verzorgt één van de drie opleiders (Ivo Mijland) een tweedaagse proeverij. In twee dagen maak je kennis met de kracht van de contextuele benadering. Deze praktijktraining wordt gegeven in Utrecht. Er is plaats voor maximaal 20 deelnemers. Een uitstekende manier om de zomervakantie geïnspireerd te beginnen.




Trainer: Ivo Mijland (overzicht van alle trainers)
Voor wie: iedereen die kennis wil maken met de contextuele benadering of wie de theorie nog eens praktisch wil herkaderen

Inclusief het boek 'Ik ben toch té gek!' (Ivo Mijland)

Kosten: € 450,00 (2019)
Inschrijven: Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier voor de Landelijke Praktijktrainingen®.



Systemisch coachen in vijf dagen  [SBU 35 uren]
5 november, 13 november, 20 november, 2 december, 10 december 2019


"Ik was als coach veel te hard aan het coachen en trok vaak aan een 'dood paard'. Heb nu volop mogelijkheden om het echt anders te doen. En effectiever"



Op steeds meer scholen wordt gewerkt aan een leerklimaat waarin talenten van leerlingen en docenten optimaal tot wasdom komen. Vaak gaat het goed. Maar soms  zijn er leerlingen die meer coaching nodig hebben. Of docenten die om coaching vragen. Een systemisch coach kijkt met de leerling of docent naar onderliggende onbewuste dynamieken die invloed hebben op gedrag. Waarom blijft een leerling steeds hetzelfde gedrag herhalen terwijl je steeds vanuit verbinding denkt goed afspraken gemaakt te hebben. Of waarom laat de docent zich steeds verleiden tot teveel voor de leerlingen doen terwijl hij/zij weet dat het niet handig is. Tijdens deze korte opleiding leer je hoe je coachende interventies pleegt, waarmee je het systeem laat praten over het onzichtbare, zodat je het zichtbare daarna veel succesvoller kunt aanpakken.  In deze 5 dagen wordt er gewerkt aan een goede basishouding en krachtige systemische coachtechnieken. Je leert hoe je samen met de leerling of docent die je coacht een wijsheid kan openen die een dieper inzicht kan geven in gedrag. Op die manier ontstaat een leer- en leefklimaat, waarin iedereen in zijn  kracht komt te staan. 




Trainer: Kim Oonk (overzicht van alle trainers)
Voor wie: Iedereen die wil leren hoe je een ander kunt coachen

Inclusief het boek Systemisch coachen (Jan Jacob Stam)

Kosten: € 1.150,00 (2019)
Inschrijven: Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier voor de Landelijke Praktijktrainingen®.



Mentor is een deel van het beroep leraar. Hier vind je trainingen die helpen om het mentoraat op school deskundig te houden en te maken.